|
специфічних рис традиційно-побутової культури, етнічної самосвідомості та національного характеру українського народу. Вже самим фактом свого існування воно надихало українців на боротьбу проти феодального гноблення, за національну незалежність.
Козацьке військо відзначалося стійкістю у боях, витривалістю, суворою дисципліною. Козакам були властиві взаємодопомога і взаємовиручка. Високі моральні принципи та ідеали козацтва стали взірцем для багатьох поколінь українців. (За кн. «Українська минувшина».)
II. В якому стилі викладено текст? Доведіть свою думку.
327. Прочитайте статтю «Козак Мамай» з енциклопедії, перекажіть її. Назвіть стиль викладу.
Козак Мамай — традиційна назва української картини, відомої в багатьох варіантах: «Козак-бандурист», «Козак — душа правдивая» тощо... Ім'я «Мамай» не пов'язане з певною особою, а є назвиськом козака (з XVIII ст.— гайдамаки) взагалі... Залежно від часу виконання картини «Козак Мамай» мають різне спрямування і різні деталі. У XVII ст. образ «Козака Мамая» набуває епічного звучання, з'являються характерні для цієї доби вбрання і військові деталі. XVIII ст. дає пам'ятки, в яких відбилися антифеодальні селянсько-козацькі виступи. (З енциклопедії.)
328. Уточніть за словником значення поданих слів, по можливості використовуйте їх та дібрані самостійно слова у переказі.
Зразок. Гаківниця — довга і важка рушниця з гаком на прикладі, яка була на озброєнні запорізьких козаків у XV—XVI ст.
Спис, порохівниця, пістоль, люлька, литаври, жупан, кармазиновий.
329. Прочитайте текст — опис картини з обрамленням, перекажіть його і запишіть. Продовжіть виклад власного ставлення до персонажа картини — козака Мамая. Висловіть свое враження від опису, передайте відчуття відображеного часу, подій.
Картину він пам'ятає стільки, скільки і себе на світі... Варто закрити очі, а вона — перед ним, як намальована.
Безмежним, осяйним степом летить вершник. Баский кінь, вірний товариш, наче виростає із землі, а в буйній гриві весело грають живі вихори і несуть понад високими і густими травами козацьку пісню...
|
|