|
що інше, як безупинне вертання і повертання до своїх народжень, до того, що завжди лишається найрідні-шим. (П. Загребельний.)
130. Прочитайте. Накрееліть схеми складного синтаксичного цілого, відобразивши зв'язки між реченнями.
А. В огірках теж були бджоли. Вони порались коло цвіту і так прудко літали до соняшника, до маку й додому, і так їм було ніколи, що скільки я не намагавсь, як не дражнив їх, так ні одна чомусь мене й не вкусила. А бджоляче жало хоч і болить, зате вже коли почнеш плакати, дід уже чи мати дають зразу мідну копійку, яку треба прикладати до болючого місця. Тоді біль швидко проходив, а за копійку можна було купити у Масія аж чотири цукерки і вже смакувати до самого вечора. (О. Довженко.)
Б. Приємно спати в човні, в житі, в просі, в ячмені, у всякому насінні на печі... Приємно тягати копиці до стогу й ходити навколо стогів по насінню. Приємно, коли яблуко, про яке думали, що кисле, виявляється солодким... Іще приємно, і дуже любив я, коли дід розмовляв з конем і лошам, як з чоловіками. (О. Довженко.)
Пунктуація
131. Розставте розділові знаки: а) кому; б) двокрапку; в) тире; г) крапку з комою. Чи всі цифри вказують на місце пунктуації?
1. Наука 1 срібло2 а практика 3 золото. (Нар. творчість.) 2. Гетьман 1 може 2 як ніхто інший 3 знав 4 що любити Україну5 це найперше захистити її від усіх ворогів. (О. Л у пій.) 3. Розум 1 одяг 2 який ніколи не зноситься 3 знання 4 джерело5 яке ніколи не вичерпається. (Нар. творчість.)
132. Перебудуйте речення так, щоб між підметом і присудком стояло тире.
А. Дієприкметник і дієприслівник вважаються особливими формами дієслова. Б. Другорядні члени речення належать до таких слів, що поширюють головні члени речення.
133. Спишіть і розставте розділові знаки: а) кому; б) двокрапку; в) тире. Чи всі цифри вказують на місце пунктуації?
А. Спить озеро 1 і ліс2 і очерет. (Леся Українка.) Б. Біга Катря боса лісом 1 біга 2 та голосить 3 то проклина
|
|