|
II. Доберіть 4 складних речення, в яких значеннєві відношення між частинами передають одночасність дії, її послідовність, чергування, причинно-наслідкову залежність. Які способи зв'язку використані в дібраних вами реченнях?
15. І. Прочитайте. Визначте тему вірша. Прокоментуйте зміст речень: «Я буду молитись на свій ідеал», «Земна і небесна— такою пребуду!» Назвіть інші твори на цю ж тему.
ЖІНКА
Нехай мені доля вготовила муки. Не камінь на плечі, а цілий обвал. Я буду до щастя простягувать руки. Я буду молитись на свій ідеал. Нехай моя доля знедолено плаче, карає і мучить нестерпним життям, я — все-таки сильна, я щось таки значу, я світ цей дивую красивим дитям. Накотяться біди — повинна здолати. Підкотиться туга — повинна мовчать. Немеркнуче світло: я — жінка, я — мати, запалена Богом остання свіча. І хто мене кине — покинутим буде. Хто словом осудить — осудиться сам. Земна і небесна — такою пребуду! Такою достанусь грядущим вікам!
(Г. Чубач.)
II. Визначте, чим відрізняється надфразова єдність (текст) від речення. Свої відповіді ілюструйте прикладами з вірша.
III. Перевірте правильність своїх висновків.
Надфразова єдність, або складне синтаксичне ціле,— це група речень, об'єднаних граматичним і змістовим зв'язком, що виражають думку вільніше, розгорнутіше і повніше порівняно з реченням. У надфразовій єдності речення не рівноцінні: одне з них виражає найважливішу інформацію, а інші уточнюють, поглиблюють, конкретизують її. Надфразова єдність найчастіше збігається з абзацом, хоч може складатися і з кількох абзаців.
Текст — продукт мовленнєвого процесу, виражений у формі письмового документа або звукозапису, що характеризується тематичною завершеністю, цілісністю, відображає певне ставлення автора до змісту висловлення, складається із заголовка і ряду
|
|