|
234. Перепишіть речення; підкресліть, користуючись умовними позначеннями, головні члени. Усно визначте їх вид та спосіб вираження.
1. На чорній землі білий хліб родить. (Нар. творчість.) 2. Найбільше добро в кожного народу — це його мова. (Панас Мирний.) 3. «Лісова пісня» Лесі Українки може бути названа гімном природі. (М. Рильський.) 4. Межи втікачами були й Остап з Соломією. (М. Коцюбинський.) 5. Рад би він ще раз побачить отаку зиму. (В. Сосюра.)
235.1. Перепишіть; позначте другорядні члени речення. Усно охарактеризуйте їх.
I. Високо небом кигикнула чайка, блиснула срібним крилом. (С. Васильченко.) 2. Видно шляхи полтавськії і саму Полтаву. (І. Котляревський.) 3. Усі вулиці Вер-бівки ніби навмисне обсаджені вербами. (І. Нечуй-Ле-вицький.) 4. Внизу вирує потік. (О. Гончар.) 5. Гафійка прожогом кинулась у сіни. (М. Коцюбинський.)
II. З'ясуйте значення виділеного слова.
236. Зробіть повний синтаксичний розбір речення (усно). Широкою долиною між двома рядами розложистих
гір тихо тече по Васильківщині невеличка річка Раста-виця. (І. Нечуй-Левицький.)
237. І. Прочитайте, дотримуючись відповідної інтонації. Визначте ускладнені речення, поясніть, чим саме і з якою метою їх ускладнено.
1. Життя без книг — це хата без вікна. (Д. Павлич-ко.) 2. Земля! О, скільки в слові цьому злилося вищих почуттів! (П. Воронько.) 3. До чистої мети треба йти чистою дорогою. (Леся Українка.) 4. Гори, здавалось, стояли тут поруч. (Q. Гончар.) 5. Так ніхто не кохав. (В. Сосюра.) 6. Сніг на полі — хліб у коморі. (Нар. творчість.) 7. Там батько, плачучи з дітьми (а ми малі були і голі), не витерпів лихої долі, умер на панщині. (Т. Шевченко.) 8. У всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення. (О. Гончар.) 9. Вибачай, прошу до хати, хоч у мене трошки темно, бо, коли я сам у хаті, не палю вогню даремно. (Леся Українка.) 10. Треба берегти, як зіницю ока, безцінну культурну спадщину нашого народу. (О. Гончар.) 11. Благословен будь, мій рідний краю. (Д. Павличко.) 12. — Ви хочете перейти туди до наших? — Авжеж. (М. Рильський.)
|
|