|
228. І. Прочитайте діалог. Які члени речення відсутні? Чому, однак, усе зрозуміло?
— Де батько?
— В анкеті сказано.
— Він репресований?
— Так.
— Ворог народу?
Колосовський, зціпивши зуби, промовчав.
— За нашими даними, вас ще в школі виключали з комсомолу. Це правда?
— Правда.
— За що?
— Все за те ж.
— За що «за те ж»?
— За батька. За те, що відмовився зректися його.
— А чому відмовились? Адже він ворог народу?
— Він не ворог...
— То ви вважаєте, що він постраждав невинно?
— Вважаю.
— Ви не вірите в наше правосуддя? Богдан мовчав. (О. Гончар.)
II. Розкажіть, де і з якою метою вживаються неповні речення.
229. І. Прочитайте речення, змінюючи їхню будову та інтонацію залежно від мети висловлювання. Запишіть речення, поставивши потрібні розділові знаки.
I. Ми йдемо на екскурсію! 2. Тут збираються гурт-ківці. 3. Твій брат студент? 4. Скоро весна настане. 5. Заходьте до хати.
II. Пригадайте, які інтонаційні особливості властиві розповідним, питальним і спонукальним реченням. Наведіть приклади.
Різні за метою висловлювання речення вимовляються по-різному: а) рівним тоном (розповідна інтонація) з його підвищенням на наголошеному слові і зниженням у кінці; б) з питальною інтонацією при підвищенні тону на слові, пов'язаному зі змістом питання; в) з імперативною (наказовою) інтонацією — високим або низьким тоном залежно від того, що виражають: наказ, заборону, заклик чи просьбу, пораду, застереження; г) з окличною інтонацією — виділяється слово, що виражає емоцію.
230. Прочитайте текст, дотримуючись належного інтонування окличних і питальних речень; з'ясуйте їхню стилістичну роль.
Спинися, людино, ти ж бо — найрозумніша істота природи! Нащо ж ти нищиш своє право на щастя жити?
|
|