|
216. Визначте типи синтаксичного зв'язку в словосполученнях і реченнях. Поясніть правопис виділених слів.
I. Навчальний рік; старанно вчитися; слухати розповідь; дуже цікаво; здобувати знання; мої захоплення.
II. 1. Колишеться м'ята, і тремтить далина, і доріг є багато, а Вітчизна одна. (В. Сосюра.) 2. Як парость виноградної лози, плекайте мову. (М. Рильський.) 3. Святковим здається вечір, коли тобі добре попрацювалося вдень. (О. Гончар.)
217. З'ясуйте, які пари слів є словосполученнями, а які — реченнями.
Польові квіти; ростуть у полі; чудовий ранок; уранці прохолодно; чай — напій; чай у чашці; діти читають; читання книжки; жовте листя; жовтіє листя.
218. Випишіть із тексту словосполучення з зв'язком: 1) узгодження, 2) керування, 3) прилягання. Позначте головне слово. Вкажіть, чим виражене залежне слово.
Земля! Це безглуздий чорний шматок, що лине безтямно в просторі. Навіщо? І люди теж чорні, вони теж шматки і собі метушаться без упину. Вони горді, опанували природу, вони творять мистецтво, будують хмарочоси, мріють про рай. Навіщо? Перед цим питанням блідне мистецтво, падають хмарочоси й розлітаються мрії. Навіщо? Це прекрасне питання для людини й землі! (В. Підмогильний.)
219. Що вам відомо про життя і творчість Архипа Куїнджі? З якими полотнами художника ви знайомі? Пригадайте, що на них зображено. Складіть усну розповідь «Чарівний світ Куїнджі» за опорними словосполученнями.
Живописець-пейзажист; художник-реаліст; широтр задуму; лаконічність живопису; ефект денного й нічно го освітлення; декоративне чуття.
«Забуте село», «Чумацький тракт», «Українська ніч», «Вечір на Україні», «Березовий гай», «Місячна ніч на Дніпрі», «Дніпро вранці».
220. Перекладіть словосполучення українською мовою. Порівняйте написання їх в українській та російській мовах.
Скучать по другу; благодарить кого-то; оценка по языку; в семь часов; плыть по течению; к вашему сведению; синий по цвету; в ста метрах; согласно приказу; билет по заказу; остановка по требованию; иметь в виду; обратиться по адресу; по окончании школы.
|
|