|
І при вимові приголосних звуків, вони поділяються відповідно на тверді і м'які.
^ 21. І. Назвіть пари дзвінких і глухих, твердих і м'яких приголосних. Визначте приголосні звуки, що не мають парних. При потребі зверніться до таблиці «Основні звуки (фонеми) української мови» (с. 182).
II. Визначте кількість звуків у кожному слові.
Бурятський, лудження, смієшся, підщепа, віддача, відзвук, братство, ящик, шістнадцять.
22. І. Прочитайте крилаті вислови і прокоментуйте їх.
I. Легше верблюдові пройти крізь вушко голки, ніж багатому потрапити в Царство Небесне. 2. Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя. 3. Розтікатися мислію по древу. 4. З погляду вічності.
II. Знайдіть слова, в яких одні звуки зазнають змін під впливом інших. Поясніть це явище в кожному конкретному випадку.
III. Перевірте себе, звернувшись до таблиці «Уподібнення в групах приголосних» (с. 187).
23. І. Розкажіть, наводячи приклади, про такі мовні явища: а) подовження голосних; б) спрощення в групах приголосних. Звірте свої відповіді за таблицею «Подовження і спрощення в групах приголосних» (с. 189).
II. Назвіть слова, що правильно поділені на склади.
I. Ба-йрак. 2. Вип'-ю. 3. Акація. 4. Брод-жу. 5. О-ОН. 6. Рай-он. 7. О-лі-я. 8. Низь-кий. 9. Лук-'ян. 10. Бай-ка.
III. Визначте, яку роль відіграє наголос у словах дорога — дорога, брови — брови, розкидати — розкидати.
24. І. Поясніть призначення фонетичної транскрипції. Які особливості має фонетичне письмо?
II. Прочитайте і затранскрибуйте вірш. Використайте інформацію про фонетичну транскрипцію, що подана нижче.
Як ніжна праосінь, ти йдеш моїми снами, мов китиці калин, рожевієш устами. Очима темними, мов вереснева ніч, округлістю тьмяних алебастрових пліч ти невідступно скрізь з моїми почуттями. Проміння слів твоїх стоцвітними огнями, Стожарами мені горить у далині... Ти давню праосінь нагадуєш мені, широколанний степ, бліді свічада ставу, берегових грабів грезет і златоглави, повітря з синього і золотого скла і благодатний дар останнього тепла.
(М. Зеров.)
|
|