|
Хто се, хто се по сім боці
Чеше косу? Хто се?..
Хто се, хто се по тім боці
Рве на собі коси?..
Хто се, хто се?» — тихесенько
Спитає-повіє...
(Т. Шевченко.)
II. Перевірте правильність своїх висновків з поданим нижче теоретичним матеріалом.
Алітерація і асонанс — повторення однакових приголосних і голосних звуків у реченнях — використовуються як стилістичний засіб підсилення виразності мовлення. Подібну роль відіграють також звуконаслідувальні слова, що відображають звукові ознаки реальної дійсності. Одним із засобів виразності мовлення в милозвучність, яка досягається природним чергуванням голосних і приголосних, спрощенням в групах приголосних, використанням паралельних форм слів, у тому числі і службових.
27. І. Прочитайте і вкажіть засоби виразності.
1. І цвіт королевий
Схилив свою головоньку
Червоно-рожеву
До білого пониклого
Личенька Лілеї.
І заплакала Лілея
Росою-сльозою...
(Т. Шевченко.)
2. От ми з дідом заносимо сітку й напинаємо її на пшеничні колоски біля межі. Дід тоді витягають манок і починають:
— Сюр-сюр! Сюр-сюр! Сюр-сюр! Аж ось ліворуч, мов молотком:
— Пать-падьом!
— Сюр-сюр!
— Пать-падьом!
Уже чути й пожадливо-пристрасне:
— Ха-вав! Ха-вав!
Ось уже близенько перепел! Він уже під сіткою! Я бачу, як крутить він голівкою сюди й туди, шукаючи чарівну спокусницю, б'є головою в сітку й заплутується.
|
|