|
і ніхто, навіть сусіди, не поцікавляться, як живуть, на що існують ці, непомітні на перший погляд, люди.
У всі часи і у всіх народів найбільше шанували літніх людей: їх поважали, у них вчилися мудрості, прислухаючись до поміркованих, виважених і перевірених життям слів.
Що коїться з нами? Невже ми такі мудрі, що нам нема чого вчитися у старих людей? Невже ми такі зайняті, що в нас не вистачає часу на звичайне людське спілкування з тими, хто цього так потребує? Чому ми стали такі жорстокі?
II. Вкажіть на відмінність у значенні слів таких словосполучень: прибігаючи вулицею; пробігаючі машини.
III. Випишіть із тексту вправи займенники у колонки відповідно до розрядів за значенням.
116. Перепишіть речення, виправляючи помилки, допущені у вживанні займенників.
1. Видатна українська поетеса Леся Українка, вона народилася у місті Новограді-Волинському.
2. Після уроків Надїйка піде до своєї знайомої. Вона буде шити їй спортивний костюм.
3. Галю зустріла сусідка. Вона розповідала їй про випадок на річці.
4. Підійшла керівниця групи, яка виїжджала наступним рейсом.
Особливістю лексичного значення займенників є вживання їх після імен, на які вони вказують: До лісу вже підкралася багряна осінь. Вона почервонила тремтливі осики, наклала жовтизну на тендітні листки-монетки беріз, перекувала на пощерблені бляшанки листки дубів. (Ю. Збанацький.)
117. Спишіть текст, вживаючи займенники й уникаючи повторення.
Тарас знітизся. Тарас опустив голову і сховався за якихось молодиків. Уже не існували для Тараса ні ці палаци, ні тераси, ні могутній Самсон, ні вся алея фонтанів. Тут був хазяїн, майстер Ширяев, у повній владі якого був Тарас.
Тарас тихо вийшов із парку і побіг назад. Скільки народу гуляло й веселилося і вночі милувалося мудрованою ілюмінацією! А для Тараса хіба могло бути свято? Він дістався свого горища і, простягнувшись на сіннику, заснув важким сном.
1Текст із твору О. Іваненко «Тарасові шляхи», з яким можна зіставити деформований текст вправи див. на с. 195.
|
|