|
|
|
|
|
|
|
|
Переконливе яскраве закінчення доповіді запам'ятовується слухачам, залишає приємне враження про неї. Тому рекомендується наприкінці доповіді повторити основну думку, підсумувати найбільш важливі положення. Якщо перші слова оратора повинні завоювати увагу слухачів, то останні — покликані посилити ефект виступу.
Слід пам'ятати, що слухачам не байдуже, куди дивиться доповідач. Нерідко можна спостерігати таку картину: робить учень доповідь, виступає на зборах і час від часу поглядає у вікно, кидає погляд на стіни, опускає очі, піднімає до стелі, розглядає свої руки, тобто дивиться куди завгодно, тільки не на слухачів. Буває гірше: виступаючий дивиться на аудиторію «відсутнім» поглядом. Чи можна говорити про взаєморозуміння між виступаючим і аудиторією? Звичайно, ні.
Якщо ж під час виступу переводити повільно погляд з однієї частини аудиторії на іншу, то можна створити враження гарного зорового контакту зі слухачами. Саме за таких умов можна розраховувати на успіх.
II. Дайте відповіді на подані запитання:
1. Що таке доповідь? Яке її практичне значення?
2. Які види монологічного мовлення найчастіше зустрічаються в повсякденному житті?
3. Пригадайте, які існують варіанти підготовки доповіді та її виголошення (див. с. 83 підручника).
4. Яких вимог слід дотримуватися в процесі підготовки та виголошення доповіді (скористайтеся пам'яткою «Як готуватися до публічного виступу» на с. 85)?
303.1 варіант. Уявіть ситуацію: ви стали учасником міжшкільної конференції на тему «Традиції і символи українського народу». Підготуйте доповідь для виступу на цій конференції на одну із запропонованих тем: «Рушник в українських обрядах та звичаях», «Дівочі вінки та намисто в Україні», «Без верби і калини нема України», «Символіка рослин у народних обрядах та піснях». Текст доповіді запишіть. Дотримуйтеся поданих нижче вимог.
|
|
|
|
|
|
Пам'ятка Як готувати доповідь
1. Визначити адресата мовлення і мету спілкування.
2. Вдуматися в тему, визначити основну думку майбутньої доповіді.
3. Опрацювати літературу з цієї теми, осмислити її.
|
|
|
|
|
|
|
|
|