|
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА Коваль Л. Слово про слово.— К.: Рад. шк., 1986. Павленко Л. Цілющі скарби землі.— К.: Наук, думка, 1984.
Шморгун Є. Дивосил-зілля.— К.: Веселка, 1990. Скуратівський В. Берегиня.— К.: Рад. письменник, 1987.
Зверніть увагу!
Під час підготовки доповіді вживайте звернення до слухачів; для встановлення контакту з ними користуйтеся словосполученнями: зверніть, будь ласка, увагу; як ви вже знаєте; на цьому вже наголошувалось; важливо підкреслити (виділити) такі питання, як ... ; як уже зазначалось тощо; вставні слова і словосполучення: отже, отож, таким чином, скажімо, наприклад та ін.
Виступ З ДОПОВІДДЮ
304. І. Прочитайте текст. Встановіть стиль мовлення та основну думку. Вкажіть мовні засоби, характерні для цього стилю.
II. До якої форми мовлення належить доповідь, виступ на зборах? Це е діалог чи монолог? Обґрунтуйте свою думку. Назвіть необхідні засоби виразності для публічного виступу. Скористайтеся матеріалом поданого тексту.
Лекція, доповідь, виступ на зборах вважаються жанрами усного монологічного мовлення: говорить одна людина, її мовлення не розраховане на словесну реакцію співрозмовника. Але чи добре це? Адже слухачам теж хочеться що-небудь сказати: заперечити оратору чи погодитися з ним, попросити уточнити якусь думку, роз'яснити щось, пояснити незрозуміле слово. Чому ж не прийнято перебивати лектора, оратора? Може, тоді цікавіше було б слухати виступ? Уявіть собі, що в залі сидить 20, 50, а то й більше людей. Що вийде, коли кожний слухач (бодай тільки один раз) перерве оратора? Базар якийсь буде, а не лекція.
Але досвідчений оратор розуміє, що аудиторія краще сприйматиме виступ і з більшим інтересом слухатиме його, якщо монолог переходить у діалог, але в діалог особливий, який веде сам виступаючий.
Ось чому в практиці ораторського мистецтва відпрацьовані прийоми, які не тільки оживляють розповідь, надають їй виразності, а й діалогізують монологічне мовлення.
|
|