|
Одним із таких прийомів є питально-відповідний хід. Він полягає в тому, що оратор ставить питання собі або слухачам і сам на них відповідає. Цей хід перетворює монологічне мовлення в діалог, робить слухачів мимовільними співрозмовниками оратора, активізує їхню увагу, залучає до наукового пошуку істини.
Крім цього прийому, у виступах часто використовуються так звані емоційні або риторичні запитання.
Особливістю риторичного запитання є те, що воно не вимагає відповіді, а служить для ствердження або заперечення чогось. Звернення із запитанням до аудиторії — ефективний прийом. Питання, запропоноване слухачам, не тільки несе відповідну інформацію, а й залучає аудиторію до обговорення теми, змушує задуматися над поставленою проблемою.
До засобів виразності відносять також цитати. Декому з виступаючих здається, що цитування не вимагає особливого вміння. Проте і в цитуванні є свої особливості, свої позитивні й негативні сторони, які необхідно враховувати оратору. А тому слід домагатися, щоб із дібраних для доповіді цитат використовувались найцікавіші, найзмістовніші, оригінальні або найменш відомі. Не завжди виступаючий вміло вводить цитату, не враховуючи, як вона сприймається на слух. Потрібно так її подавати, щоб слухачі легко зрозуміли, де її початок і кінець. Цитата має бути точною. Виступаючий повинен знати, кому належать слова, з якого джерела вони взяті. Іноді ці відомості повідомляють після цитати, іноді — в кінці виступу.
Отже, ви дізналися про основні виражальні засоби. Завдання кожного виступаючого — оволодіти ними, сміливіше вводити їх у свої виступи, постійно вдосконалювати мовну майстерність, підвищуючи мовленнєву культуру. (За Л. Введенською.)
305. Прочитайте текст. Чи можна його використати для початку доповіді на тему «Без верби і калини нема України»? Які виражальні прийоми і засоби вжиті автором доповіді? Чи вдалося зацікавити слухачів темою? Відповідь аргументуйте.
Шановні друзі!
Хто не знає відомої, козацької балади часів Богдана Хмельницького «Розлилися круті бережечки»? В ній звучать такі рядки:
|
|