Переглянути всі підручники
<< < 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 > >>

 

за яким можна вимірювати літа людського життя. (За В. Яворівським.) 318. Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Яку роль відіграв у світогляді Г. Сковороди образ зерна? ... Малий Гриць Сковорода сприймав слово як музич­но-живописний елемент, підходячи до письма як до об­разного мистецтва. Слово звучало йому наче музика; пізнати значення книг, вкритих писемними знаками, було для хлопця майже те саме, що відчути красу мело­дії. А ще були розповіді батька й матері, цікаві розмови старших увечері на колодках, співи старців, гуляння парубків і дівчат, народні прикмети й повір'я, кольоро­ва книга природи... Безліч обрядів, пісень, повір'їв зв'язано із зерном. Ходячи разом з іншими хлопчиками на Новий рік по хатах, Гриць Сковорода посипав зерном, приспівуючи: «Роди, Боже, жито, пшеницю, всяку пашницю. З колос­ка — жменька, а з снопа — мірка». В середу на четвер­тому тижні великого посту мати пекла хрести і клала їх у засік із пшеницею, де вони й лежали до сівби. Навесні батьки виїжджали в поле, розкладали печені хрести в усіх кутках ниви, вклонялися тричі до землі і промов­ляли: «Роди, Боже, жито, пшеницю, всяку пашницю на всякого долю!» Коли кінчали роботу, сідали на межі і їли черстві хрести. Зерно й солому з першого снопа збе­рігали. Коли боліли натруджені руки і особливо попе­рек, мати давала пити відвар із соломи, а з зерна робили припарки. Такою життєдайною силою наділяли зерно. Минуть роки, і у світогляді Сковороди образ зерна віді­грає велику роль. Говорячи про силу слова, про зміст поезії, про ритм музичного твору і ритм життя, він порівнюватиме його з силою, яка начебто закладена в житньому колосі. Пояснення сенсу своїх байок почи­натиме словами: «З цього зерна...» Наївне здивування хлібороба перед таємницею жит­тєвої сили зерна переростає у свідомості Сковороди у філософське питання про значення і сутність явищ матеріального світу. (З кн. «Григорій Сковорода».) 319. І. Прочитайте текст. Чи використали б ви його для початку твору-роздуму на тему «Ти і твій хліб»? Чому? У всі віки, на всіх перепуттях історії хліб був най­більшим із багатств. Коли його обмаль — чванькувате золото просто непотріб. Його закопують у землю, його

 

Переглянути всі підручники
<< < 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 > >>
Сайт создан в системе uCoz