Переглянути всі підручники
<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >>

 

§ 8. Лексика і фразеологія
84. І. Прочитайте і перекажіть текст, визначивши його стиль. Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні. II. До якого слова можна дібрати омонім? НА КОСІ Далі вже нічого нема — самий простір, саме без­межжя. Зализень суші — вузька коса, відділившись від степу, простяглась у відкрите море. Крізь обрій, крізь небо пронизалася і далі пішла — не видно їй кінця. Загубилася в імлах. Коса довга, вузька, з вимоїнами. Взимку під час штормів косу цю й хвиля перехлюпне, а зараз вона суха, в сухих палаючих пісках, у колючій рослинності, у лементі птаства. Безліч пташиних гнізд, яких ніхто не руйнує: океан повітря, не отруєного нічим; є гармонія буття, де почу­ваєш себе тільки часткою чогось великого — часткою цього безмежжя, цієї синьої вічності. Найкрайніший край землі, заповідність, чистота. (О. Гончар.) III. Поясніть способи творення виділених слів. Слова з прямим значенням використовуються в усіх стилях, з переносним — у художньому. 85. З поданих слів випишіть ті, які характерні лише для україн­ської мови. Визволитель, демократизм, багаття, злотий, міркувати, алфавіт, горілиць, біологія, віч-на-віч, свідомість, юрта, січ, дуб, кравець, цегла, баштан, сніданок, очолити. У складі споконвічної української лексики най­більшу групу становлять слова, властиві лише укра­їнській мові: годинник, мрія, дотепність, глядач, примхливий, бігцем, завдяки та ін. Вони виникли на основі давньоруської мови за допомогою різних сло­вотворчих засобів: свідомість, слухач, балакучий, обеззброїти. 86 І. Прочитайте вірш, знайдіть у ньому власне українські слова, поясніть їхнє значення. II. Зверніть увагу на урочисто-піднесений відтінок у ставленні до описуваних явищ, якого надають віршу власне українські слова.

 

Переглянути всі підручники
<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >>
Сайт создан в системе uCoz