|
Протягом усього свідомого життя людина здобуває нові знання. Знання — це сукупність інформації, яку вона дістає з навколишнього світу в процесі суспільно-виробничої практики. Таким чином, знання людини є результатом пізнання нею навколишнього світу. Пізнання є багатогранним процесом.
Процес пізнання починається з живого споглядання, з відчуття. Відчуття дають знання про окремі сторони, властивості предметів: про колір, звук, твердість, температуру і т. д. Виникають ці знання у людини в момент впливу предметів на її органи почуттів. На основі відчуттів виникає сприйняття: воно відображає у свідомості людини предмет у цілому, без виділення його окремих властивостей і сторін. Знання, які людина дістає у вигляді відчуття і сприйняття, запам'ятовуються, тобто залишають слід у нашій свідомості. В разі потреби людина може відтворити їх у пам'яті, уявити. Отже, уявлення — це чуттєво-наочний образ предметів або явищ дійсності, що зберігається і відтворюється у свідомості людини поза безпосереднім впливом на органи чуттів. Уявлення може бути результатом як безпосереднього, так і опосередкованого сприймання (наприклад, на основі почутого, прочитаного). Оскільки уявлення включає в себе елементи узагальнень, воно відображає навколишній світ глибше і диференційованіше, ніж відчуття або сприймання. Уявлення — це перехідна форма між чуттєвим і абстрактним пізнанням, яке здійснюється за допомогою мислення.
Відчуття, сприймання та уявлення дають безпосередні знання, тобто знання про ті ознаки предметів, які доступні органам чуттів. На цій стадії пізнання ще не відбувається відокремлення істотного від неістотного, необхідного від випадкового, окремого від загального. Метою ж пізнання людиною навколишнього світу є розкриття суті предметів і явищ та їх закономірностей. Цього людина досягає саме за допомогою абстрактного мислення.
Отже, мислення — це процес узагальненого відображення світу: воно дає можливість виділити найістотніші загальні ознаки предметів і утворити загальні поняття про ці предмети.
Мислення нерозривно пов'язане з мовою. Мова така давня, як і мислення. Людський мозок розвивався разом
|
|