Переглянути всі підручники
<< < 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 > >>

 

МИСЛЕННЯ І МОВА
Протягом усього свідомого життя людина здобуває нові знання. Знання — це сукупність інформації, яку вона дістає з навколишнього світу в процесі суспільно-виробничої практики. Таким чином, знання людини є результатом пізнання нею навколишнього світу. Пізнання є багатогранним процесом. Процес пізнання починається з живого споглядання, з відчуття. Відчуття дають знання про окремі сторо­ни, властивості предметів: про колір, звук, твердість, температуру і т. д. Виникають ці знання у людини в мо­мент впливу предметів на її органи почуттів. На основі відчуттів виникає сприйняття: воно відображає у свідомості людини предмет у цілому, без виділення його окремих властивостей і сторін. Знання, які людина ді­стає у вигляді відчуття і сприйняття, запам'ятовуються, тобто залишають слід у нашій свідомості. В разі потреби людина може відтворити їх у пам'яті, уявити. Отже, уявлення — це чуттєво-наочний образ предметів або явищ дійсності, що зберігається і відтворюється у свідо­мості людини поза безпосереднім впливом на органи чуттів. Уявлення може бути результатом як безпосеред­нього, так і опосередкованого сприймання (наприклад, на основі почутого, прочитаного). Оскільки уявлення включає в себе елементи узагальнень, воно відображає навколишній світ глибше і диференційованіше, ніж відчуття або сприймання. Уявлення — це перехідна форма між чуттєвим і абстрактним пізнанням, яке здій­снюється за допомогою мислення. Відчуття, сприймання та уявлення дають безпосе­редні знання, тобто знання про ті ознаки предметів, які доступні органам чуттів. На цій стадії пізнання ще не відбувається відокремлення істотного від неістотного, необхідного від випадкового, окремого від загального. Метою ж пізнання людиною навколишнього світу є роз­криття суті предметів і явищ та їх закономірностей. Цього людина досягає саме за допомогою абстрактного мислення. Отже, мислення — це процес узагальненого відоб­раження світу: воно дає можливість виділити найістот­ніші загальні ознаки предметів і утворити загальні по­няття про ці предмети. Мислення нерозривно пов'язане з мовою. Мова така давня, як і мислення. Людський мозок розвивався разом

 

Переглянути всі підручники
<< < 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 > >>
Сайт создан в системе uCoz