|
На окрему розмову заслуговують і родинні звертання. Традиційно в Україні діти називали своїх батьків на ♦ви». Така форма диктувалася високою повагою до найближчих людей.
Неабияке значення має тон розмови, вміння вислухати іншого, вчасно і доречно підтримати тему. Ввічливість, уважність і чемність — основна вимога мовленнєвого етикету. Від чемного привітання, шляхетного потиску руки, невимушеної, ненав'язливої розмови виграш обопільний. Лихослів'я, лицемірність, невміння вислухати колегу, навпаки, лише нервує, псує настрій.
Є в нашій мові коротке, але напрочуд тепле слово «дякую». Чи часто користуємося ми ним, особливо в магазинах? Цілий день стоїть за прилавком продавець. Беручи покупку, ми нерідко забуваємо сказати одне-єдине слово. А може, воно б зняло в людині втому, підняло настрій.
Вироблені віками і закріплені в побуті кращі форми питань-звертань, повсякденного спілкування — не звичайна людська забаганка і, тим паче, не пусте фразерство. Це наш повсякденний етикет, наша культура, взаємостосунки, зрештою, наше здоров'я не тільки в буквальному, але' й у переносному значенні. Коротше кажучи, це наш спосіб життя. (В. Скуратівський.)
II. Складіть відповідно до мовленнєвої ситуації звернення до уявного співрозмовника зі словами спасибі, будь ласка, перепрошую, даруйте мені, шановний Андрію Васильовичу, з приїздом, зичу здоров'я, на добраніч, на все добре, до зустрічі, щасливої дороги.
270. І. Прочитайте і поясніть вживання розділових знаків.
Композитор Петро Чайковський приїхав до Одеси, коли там уперше було поставлено його оперу «Пікова дама». І тоді ж у т..атрі драми виступали україн..с..кі артисти, серед них і Марія Заньковецька, давнім прихильником якої був композитор. Тепер вони зустрілися. По закінчені прем'єри «Пікової дами» Заньковецька піднесла Чайковському лавровий вінок з написом: «Безсмертному від смертної». Ро..чул..ний н..забут-н..ою грою артистки, він після вистави теж підніс їй лавровий вінок, де було написано: «Безсмертній від смертного». Так вони обмінялися щирими компліментами. (З журналу.)
II. Спишіть, вставляючи, де треба, пропущені букви.
271. Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть їхнє вживання.
|
|