|
5. Не говоріть надто довго: це стомлює і вас, і слухачів. Уникайте слів-паразитів, не заповнюйте паузи різними звуками («е-е,..», «ну» та ін.). Не вживайте надто довгих речень.
6 Будьте тактовними: дякуйте за кожне зауваження навіть тоді, коли ви з ним не згодні.
189. І. Прочитайте уривок учнівського виступу на класних зборах на тему «Що таке дружба? Що ви цінуєте в своїх друзях (подругах?»). Скажіть, чи правильно учень зрозумів запропоновану тему. Чи виділена основна думка? Чи відчувається ставлення учня до того, що він стверджує? Чи можна вважати цей уривок вступом до підготовленого виступу на запропоновану тему? Відповідь аргументуйте.
Що таке дружба? Це питання ми часто ставимо один одному. Я вважаю, що дружба — це велике, світле почуття людей. Дружити можуть тільки рівні між собою люди. Раб не буде дружити із своїм хазяїном. Друзів кожен вибирає сам, адже не можна змусити дружити, бо без взаємності дружби не буває.
З вірним другом легше жити на світі, легше долати труднощі. На мою думку, найстрашніше в житті людини — це втратити друга, якого ти знав і якому довіряв. Є у Льва Толстого чудовий вислів: «Щоб бути справжніми друзями, потрібно бути впевненим один в одному».
II. Прослухайте виступи ваших однокласників.
Пам'ятайте, для того щоб добре сприйняти почуте, треба вміти слухати до кінця, не роблячи поспішних висновків про правильність та змістовність виступу; постійно зосереджуватися на матеріалі виступу, виділяти основні положення і робити узагальнення почутого; призвичаїтися сидіти рівно, «не розвалюватися», «не лежати», не гнутися і т. п., виявляти увагу до виступаючого.
■ 190. Складіть усний відгук на виступ товариша, скориставшись поданим нижче орієнтовним планом аналізу виступу.
І. За змістом виступу:
1. Чи правильно зрозумів учень тему, запропоновану для виступу?
2. Чи виділена основна думка?
3. Чи враховується адресат мовлення?
4. Чи раціонально дібраний матеріал, чи немає дрібних, необов'язкових фактів, деталей, що загромаджують матеріал виступу?
5. Чи помітили ви ставлення виступаючого до того, про що він говорив? Якими засобами це досягнуто?
|
|