|
На відміну від конспекту прочитаного, конспектування висловлювання, що сприймається на слух, значно обмежене в часі, а тому з цією метою часто вдаються до скорочень окремих слів, словосполучень. Це насамперед часто вживані слова або терміни, які повторюються в тексті, а також різні умовні позначення, про які ви вже знаєте з попередніх уроків.
Так, правила вимагають, щоб у скороченнях слів не було букв на позначення голосних та м'якого знака. Повторювані терміни позначаються першою великою літерою слів, що входять до її складу (наприклад, СР — складносурядне речення), а нові терміни записуються повністю.
Треба пам'ятати, що однаково погано і докладно конспектувати почуте, і зовсім не робити заміток. Таке конспектування створює ілюзію роботи, адже під час такого конспектування ніколи аналізувати текст, виділяти основні положення, робити висновки. А відсутність записів призводить до значної втрати тексту, оскільки сприйняття дуже вибіркове. Ми чуємо в основному те, що хочемо почути. У всіх інших випадках, як правило, увага знижується. А для цього необхідно робити записи.
Отже, у конспекті найголовніше — доцільність і зрозумілість.
192. Перегляньте телепередачу «Шкільний екран, 10 клас» або прослухайте грамзапис художнього тексту. Складіть конспект почутого.
193. Прослухайте радіопередачу для школярів. Приготуйте папір, поділіть його навпіл. Під час передачі зробіть записи на одній з половинок, а після передачі доповніть їх. На основі зроблених записів виступіть на класних зборах із повідомленням на одну з таких тем: «У світі цікавого», «Цікава передача».
194. Прислухайтеся до мовлення людей, які вас оточують. Запишіть у свої записники влучні слова, вирази, звороти, що розкривають характер людини. Використовуйте їх у своєму мовленні.
Стаття в газету на морально-етичну тему
195. Прочитайте теми творів. Назвіть, які з них пов'язані з морально-етичними проблемами (визначають життєву позицію людини, торкаються питань поведінки, особливостей характеру, поглядів, переконань).
|
|